|
Про прибирання відверто
Мало кому подобається витрачати свій особистий час на прибирання квартири. Саме тому газети безкоштовних оголошень рясніють пропозиціями від фірм і приватних осіб, які готові взяти на себе рутинну хатню роботу. Такі послуги на столичному ринку пропонують клінінгові (від англійського сlеаning - прибирання) компанії, кадрові агентства або Маша, що охоче погодиться навести лад у вашій квартирі.
Cleaning - це прибирання з англійської
Саме професійне прибирання здійснюють клінінгові фірми. Але вони, як правило, прибирають виробничі приміщення, офіси й готелі, а в малоприбуткові приватні оселі висилають свої бригади вкрай неохоче. Щоб "заманити" до себе клінерів, доведеться викласти як мінімум по $1 за кожен приведений до ладу квадратний метр площі. Утім, мета варта заходів: фірма несе повну юридичну відповідальність за збереження матеріальних цінностей і правильний догляд за всіма поверхнями у квартирі. Тобто якщо навіть ваш улюблений полірований столик після роботи клінерів покриється загадковими білими плямами, а мармурова плитка у ванній буде безнадійно зіпсована, ви зможете отримати від фірми відшкодування збитків й навіть звернутися до суду. Але такі казуси трапляються вкрай рідко: клінінгові компанії самі займаються професійною підготовкою своїх фахівців. А підготовка ця повинна бути серйозною - офіси західних компаній, великі корпорації й готелі замовляють прибирання тільки у професіоналів.
Кадрові домробітниці
У кадрових агентствах прибиральниці значаться в базах даних як покоївки або домробітниці, причому "домробітницею" бути почесніше. Незалежно від титулу займатися їм доводиться банальним прибиранням квартир. Менеджер Оксана Бахвалова з кадрового агентства "Надійний будинок", у базі даних якого більше трьох тисяч покоївок і домробітниць, розповіла, що запити клієнтів звичайно обмежуються хатнім прибиранням. Іноді до обов'язків домробітниць додаються прання й прасування білизни - особливо якщо в родині підростає дитина.
Заявку на домробітницю кадрові агентства приймають по телефоні, після чого майбутнього роботодавця запрошують для співбесіди з потенційними працівниками. Тут він довідається, що домробітниці, яка раз на тиждень прибиратиме однокімнатну квартиру (плюс випере, випрасує та сплатить рахунки за квартиру) доведеться платити не менше $100 на місяць. А якщо хранителька домашнього вогнища, яка приходить, ще й куховаритиме, то гаманець роботодавця щомісяця "худнутиме" на $130. Нерідко замовник бере на себе й відшкодування транспортних витрат прибиральниці, особливо якщо домробітниці далеко добиратися до його квартири. Покоївці, що прибиратиме у вашій оселі щодня, прийнято платити від $300 на місяць. Причому 20% цієї суми роботодавець платить агентству відразу, при укладанні договору.
Після узгодження фінансових деталей, починаються власне оглядини. Менеджер кадрового агентства "Навігатор" Наталя Горяна помітила, що люди зазвичай підбирають хатню робітницю "під себе". Одні клієнти переконані, що немає домробітниці кращої за "добру бабусю" - саме вона уособлює для них домашній комфорт і всі чесноти. Іншим необхідно, щоб покоївка пурхав як метелик, була тендітною, легкою, стрункою, але непримітною. Для багатьох роботодавців дуже важливо, щоб у домробітниці була інтелігентна зовнішність і приємні манери. Усі без винятку клієнти хочуть, щоб домробітниця була доброю, поступливою, у міру говіркою й без особливих амбіцій.
Із прибиральниць бруду - у князі
А от спеціальних навичок від прибиральниці замовники, як правило, не чекають. Проте клієнти зазвичай висувають низку цілком певних вимог до покоївок. Тож деякий професіоналізм їм все-таки необхідний.
У Росії премудростям цього ремесла поки що мало де вчать. Заступник декана московського Інституту сервісу Людмила Рябова повідомила, що в їхньому вузі з’явився попит на цю спеціальність. Тут сьогодні можна вивчитися на гувернантку й навіть економку. За п'ять років можна стати прислугою з вищою освітою, тільки попитом ця пропозиція поки що не користується. "Тільки намагаємося набрати групу", - скаржиться Людмила Володимирівна.
Однак загальна непрестижність професії не зменшує кількість бажаючих займатися прибиранням приміщень. На вакансію прибиральниці в офісі часом бувають такі конкурси, які навіть не сняться представникам найбільш престижних професій. Ще сильніше домробітниці прагнуть потрапити в заможні родини. Причина проста: хазяї-наймачі звичайної домробітниці часто бувають досить щедрі. Як розповів Гордій Контарь із агентства "Біанко", одного разу клієнтові, що жив у досить віддаленому районі, потрібна була домробітниця із правами водія. Автомобіль надавали хазяї, а після того, як жінка звільнилася, машину їй подарували. І такі коштовні подарунки прислузі в годину розлуки - аж ніяк не рідкість.
Ще одна приваблива сторона професії прибиральниці в тім, що найбільшим попитом домробітниці користуються серед забезпечених і відомих людей - з усіма плюсами, що випливають звідси. Так рекомендація Лади Денс дозволила її домробітниці стати вхожою у дома представників шоу-бізнесу. Тож агентства - агентствами, а рекомендація кращої подруги, у якої вже є надійний кадр, більше переконлива.
ГРОШІ ПРОТИ ПИЛУ
За оцінкою Міжнародної асоціації компаній індустрії чистоти (МАКІЧ), обіг європейського ринку клінінгових послуг становить близько 30 млрд. євро на рік.
Левина частка російського ринку клінінгу припадає на Москву. Тут працюють більше 100 клінінгових компаній, а обіг столичного ринку становить приблизно $80-100 млн. на рік.
Як зазначає генеральний директор МАКІЧ Петро Грейдінг, прибутковість бізнесу оцінюється приблизно в 15-20%, хоча окремі контракти можуть принести й 40% рентабельності. Більш прибуткові разові замовлення на спеціалізовані роботи, а найвигіднішою вважається робота для приватного замовника (генеральне прибирання квартири, котеджу, хімчистка килимів і хімчистка м'яких меблів). Ці замовлення здебільшого нерегулярні, їхня кількість варіюється залежно від сезону.
Попит на послуги прибиральниць зростає напередодні свят і після літа. Найчастіше домробітниць замовляють перед новорічними святами - приблизно на 70% більше, ніж у звичайні дні. Зараз кадрові агентства готуються до Великодня, коли теж можна буде значно підняти ціни на послуги прибиральниць. Очікується, що замовляти їх будуть удвічі частіше.
- Разове прибирання однокімнатної квартири коштуватиме $ 25.